Măduva osoasă: nutriție, beneficii…

Măduva osoasă: nutriție, beneficii și surse alimentare.

Măduva osoasă este un ingredient care a bucurat întreaga lume de mii de ani. Mai recent, a devenit o delicatesă în restaurantele gastronomice. În cercurile de sănătate și de fitness, datorită profilului său de nutrienți stelare și multitudine de beneficii are mult succes.

Ce este măduva osoasă?

Măduva osoasă este un ţesut moale care se află în oasele mari şi late ale corpului şi are rol de a produce celulele stem din care se dezvoltă apoi celulele sângelui. Este un organ indispensabil pentru supravieţuire.
Măduva osoasă constituie aproximativ 4% din totalul greutății corporale (aprox. 2.8 kg la un individ adult normal la greutate standard de 70 de kg) Măduva osoasă are de asemenea rolul de a împiedica curgerea inversă a limfei, fiind astfel o parte importantă a sistemului limfatic în organismul uman.
Măduva osoasă conține o multitudine de celule stem hemopoietice în diverse stadii de dezvoltare. S-a demonstrat ca acestea se pot dezvolta nu numai ca hematocite, ci si ca celule ale altor tipuri de țesuturi: osteocite si condrocite, celule fibroase, miocite, celule hepatice si celule nervoase. Celulele stem adulte pot “invata” cai complet noi de diferențiere si sunt multilaterale in potențialul lor de dezvoltare.
Multă lume confundă măduva osoasă cu măduva spinării din coloana vertebrală, care este formată din structuri ale ţesutului nervos. Nu au nimic în comun una cu cealaltă.

Acesta conține celule care se dezvoltă în celule roșii și celule albe sanguine, sau trombocite, care sunt implicate în transportul de oxigen, funcția imună și coagularea sângelui. Măduva osoasă a animalelor cum ar fi vaci, miei, reni și elani este de obicei consumata în mai multe tipuri de bucătărie. Are un gust bogat, ușor dulce, cu o textură netedă și este adesea servită alături de pâine prăjită sau folosita ca bază pentru supă. Măduvă osoasă poate fi de asemenea folosită pentru a face supă de oase sau intinsa pe pâine prăjită, legume sau preparate din carne.

Date nutriționale despre măduvă osoasă.

Măduva osoasă conține o cantitate bună de calorii și grăsimi, precum și mici cantități de nutrienți, cum ar fi proteine și vitamina B12. De exemplu, o lingură (14 grame) de măduvă osoasă conține:

  • Calorii: 110
  • Grăsime totală: 12 grame
  • Proteine: 1 gram
  • Vitamina B12: 7% din aportul zilnic de referință (CDI)
  • Riboflavină: 6% din CDI
  • Fier: 4% din DZR
  • Vitamina E: 2% din DZR
  • Fosfor: 1% din CDI
  • Tiamină: 1% din CDI
  • Vitamina A: 1% din DZR

Măduva osoasă furnizează o cantitate mică de vitamine B, acid pantotenic, tiamină și biotină, care sunt necesare pentru procesele corporale importante, inclusiv producerea de energie. Este, de asemenea, bogata în colagen, proteina cea mai abundentă în corpul tău. Suplimentarea dietei cu colagen ajuta la sănătatea pielii și pentru reducerea durerilor articulare. Mai mult decât atât, măduva osoasă de la vaci, capre, oi și elani conține acid linoleic conjugat (CLA), un tip de grăsime, care ar putea reduce inflamația și sporește imunitatea.

Deși este nevoie de mai multe cercetări, se presupune ca măduva osoasă poate oferi mai mulți alți compuși cheie, inclusiv glicină, glucozamină și condroitin.

Beneficiile pentru sănătate ale măduvei osoase.

Deși nu există studii în mod direct despre efectele consumului de măduvă osoasă, o mulțime de cercetări cu privire la beneficiile pentru sănătate ale componentelor sale sunt disponibile pe internet. În particular, colagenul, glicina, glucozamina și acidul linoleic conjugat au fost studiate extensiv pentru efectele lor potențiale asupra sănătății.

Suportă funcția comună.

Mai mulți compuși din măduva osoasă sunt considerați optimizatori pentru sănătatea noastră. De exemplu, glucozamină este un compus găsit în cartilaj, care este adesea folosit ca un remediu natural pentru osteoartrită, datorită capacității sale de a reduce inflamația și a ameliorarea durerile articulare. Colagenul poate sprijini producerea de cartilaj în comun pentru a ajuta la menținerea funcției articulare. Într-un studiu de 6 luni la 147 sportivi, suplimentarea cu 10 grame de colagen pe zi a scăzut semnificativ durerile articulare provocate de activitatea lor.

Scăderi ale inflamației.

Deși inflamația pe termen scurt este o parte esențială a sistemului de apărare al organismului, inflamația cronică poate contribui la boli cum ar fi boli de inimă, diabet și cancer. Glicina, un tip de proteină care se găsește în măduva osoasă, a demonstrat proprietăți antiinflamatorii puternice în mai multe studii de eprubetă și poate ajuta la reducerea inflamației în corpul tău. Acidul linoleic conjugat (CLA) este un alt compus în măduva osoasă. Acidul linoleic conjugat este o substanță din familia acizilor graşi naturali cu nenumărate efecte terapeutice printre care cele mai importante sunt: antitumoral, antiinflamator, combate durerea şi inflamaţia în afecţiuni reumatismale, este benefic pentru astmatici, boli cardiovasculare şi diabet.
ALC-ul accelerează metabolismul grăsimilor transformându-le în energie.
ALC-ul stimulează pierderea în greutate şi reducerea țesutului adipos în special pe abdomen, combate depunerea grăsimilor în organism.
Specialiştii din domeniul medical precum şi studiile efectuate în acest domeniu demonstrează că deficienţa în acizi linoleici conjugaţi din alimentaţia modernă constituie unul dintre factorii principali responsabili de evoluţia fără precedent atât a obezităţii . Conform unui studiu de 2 săptămâni la 23 de bărbați, luând 5,6 grame de CLA pe zi a scăzut în mod eficient nivelurile de proteine ​​specifice implicate în inflamație, inclusiv factorul de necroză tumorală alfa și proteina C reactivă. Măduvă osoasă conține, de asemenea, adiponectină, un tip de hormon proteic, care s-a dovedit a juca un rol central în reglarea inflamației și al imunității.

Promovează sănătatea pielii.

Colagenul este un tip de proteină care se găsește în tot corpul si joacă un rol esențial în sănătatea pielii. Într-un studiu clinic de 8 săptămâni pe 69 de femei, s-a constatat că suplimentarea cu 2,5-5 grame de colagen a ajutat la îmbunătățirea elasticitatea pielii și la hidratare. În mod similar, într-un studiu pe șoareci s-a observat că tratamentul cu colagen timp de 8 săptămâni, a crescut conținutul de colagen și activitatea antioxidantă în piele, care ar putea ajuta la protejarea împotriva deteriorării pielii și îmbătrânirii.

Studii limitate cu privire la consumul de măduvă osoasă.

Rețineți că toate studiile de mai sus au fost efectuate folosind suplimente care conțin cantități concentrați de compuși individuali care se găsesc în măduva osoasă. Mai multe cercetări sunt necesare pentru a determina beneficiile de sănătate posibile la consumatorii de măduvă osoasă.

Surse alimentare și cum să adăugați măduva la dieta personală.

Măduva osoasă poate fi cumpărată de la fermieri, măcelării și magazine alimentare. Puteți folosi oasele de la aproape orice animal, dar măduva osoasă de vită este o alegere bună pentru începători, datorită dimensiunii oaselor și a disponibilității pe scară largă.

Dacă doriți utilizarea măduvei osoase ca bază pentru supa de oase sau supe in general, puteți utiliza mai degrabă întregul os în rețeta dumneavoastră, decât a extrage măduva separat. Pentru a pregăti măduvă osoasă, oasele de măduvă se pun la cuptor la 232℃ timp de aproximativ 15 minute. Măduva osoasă poate fi scobită după preparare. Este adesea servită cu pâine prăjită. Fiertura de oase se prepară prin fierbere la foc mic timp de 24-48 de ore pentru a extrage substanțele nutritive benefice și compușii găsiți în măduva osoasă. Pe piață se găsesc suplimente din fiertura de oase care vin sub formă de lichid, praf sau în formă de capsulă pentru o alternativă rapidă și convenabilă de a consuma măduva osoasă direct din os. Puteți găsi aceste produse la nivel local sau online.

    Not Tags

Leave a Reply